top of page

Kolejové manipulační vozíky

rkubala_01945.jpg

Kolejový dřevěný ruční vozík vystavený v železničním muzeu v Zubrnicích.

Manipulační kolejové vozíky byly vždy velkým pomocníkem při výstavbě či údržbě železnic. Sloužily pro přepravu drobného pevného i sypkého materiálu, v pozdější době po úpravě i jako pojízdný úložný prostor. 

První takové vozíky, v době, kdy ještě neexistovaly žádné drezíny, byly vyráběny ze dřeva a k jejich pohybu byla potřeba lidská síla - tlačily se ručně. Tyto vozíky byly vybaveny pouze zajišťovací ruční vřetenovou brzdou s dřevěnými špalíky.

Ve 20. letech 20. století na tehdejší české železnice přišly jedny z prvních motorových drezín. K nim byly vytvořeny celoocelové vozíky, které bylo možné k těmto drezínám připojit.

Tyto vozíky byly již většinou vybaveny tlakovou automobilovou brzdou, zajišťovací brzdou s ocelovými špalíky.

Základní zjednodušené dělení těchto vozíků je na "opleny" (kratší vozíky bez hydraulického vybavení), které původně většinou byly vybaveny "točnou" (zařízení na otočení vozíku) pro vozbu dlouhých nákladů - stromy, sloupy, trámy (lze takové vozíky najít na úzkorozchodných dráhách) a nebo na "sklápěčky".

Sklápěčky byly delší konstrukce, uvnitř rámu měly namontovaný hydraulický zvedák, na stranách nákladního prostoru byly namontovány bočnice. Tyto vozíky měly "dvojitou podlahu" - hlavní rám, uprostřed něho se nacházel píst hydraulického zvedáku, a rám podlahy. Obsluhou hydraulického zařízení se vysouval píst, který zvedal rám podlahy.

Sklápěcí vozíky bylo možno vyklápět na 3 strany, na 4. straně se nachází ovládací pumpička pro hydraulický zvedák.

Vozík se vysypal na tu stranu, kde byly ponechány zajišťovací čepy mezi hlavním rámem a rámem podlahy.

Brzdy jsou stejné jako na drezínách Vm, tedy tlakové automobilové (z nákladního automobilu V3S).

Seřízení těchto brzd pro prázdný a plný vozík zároveň bylo nemožné - při seřízení při prázdném vozíku následně po naložení téměř nebrzdil, naopak při seřízení brzd při naloženém stavu prázdný vozík brzdil smykem.

Manipulační vozíky lze dělit i na odpružené či neodpružené. Neodpružené se následně používaly na další přestavby, například pro instalaci desky s menším jeřábem typu JŽ600 (jeřáb železniční s nosností 600kg) - neodpružené vozíky byly pro jeřáby vhodnější, jelikož neměli při zvedání břemene tendenci se naklápět a nepřevrhávat se.

V průběhu jejich služby byly mnohé z nich často upravovány dle potřeb aktuálního majitele.

Spolek ZMŽ aktuálně vlastní 17 manipulačních vozíků různých typů a konstrukcí - odpružené i neodpružené, plošinové, výsypné, s boudou či bočnicemi nebo s jeřábem. Některé jsou i funkční nebo vystavené na nádraží v Zubrnicích a Lovečkovicích.

© 2019  - 2025  Zubrnická museální železnice z.s.   

 

WEB BY PETR HORNÍK                            DESIGN BY MÉ STUDIO

bottom of page