top of page

SPOLEK ZMŽ

Základní aktivity

Správa a provozování historické trati Velké Březno – Úštěk

  • provoz železniční turistické linky T3 a autobusové T32

  • provozování železničního muzea Zubrnice

  • provozování muzejní expozice parní vodárny Střekov

  • provozování železniční expozice Lovečkovice

  • opravy a provoz historických železničních vozidel

  • organizování tematických akcí s železniční tématikou

 

Spolek sdružuje kolem sedmi desítek zájemců o železniční historii a je stále založen na dobrovolném a volnočasovém principu. V současné době soubor dvou historických linek a tří železničních expozic je v rámci ČR unikátní.

 

54b83762-ab54-4a0b-8d79-5d50f40492c2.jpg
IMG_7564.JPG

Víte, že?

  • železniční trať v provozovaném úseku V.Březno – Zubrnice je památkově chráněna, jako jediná v ČR je provozována na historickém železničním svršku, trať na 6 km překonává výškový rozdíl 150 m, maximální sklon 41 promile

  • zatím se jedná o jedinou železniční trať v ČR, která byla úředně zrušená a zpětně legalizována. Dráha V.Březno – Verneřice – Úštěk byla zrušena v roce 1978. Po odkoupení v roce 2008 byla o rok později Ministerstvem dopravy ČR opětovně zařazena do kategorie drah

  • na lince T3 je nasazován motorový vůz M131.109 z roku 1948, který za provozní den najezdí 128 km, jedná se o nejstarší pravidelně provozovaný motorový vůz v ČR a do provozu je občas řazen i mladší  M131.1280

  • železniční trať Velké Březno – Úštěk v minulosti účinkovala v řadě filmů, k nejznámějším patří „Páni kluci“ (1975) a „Rebelové“ (2000)

  • parní vodárna Střekov je z několika set vodáren jedinou dochovanou v ČR s funkčním parním strojem. Zařízení sloužilo k napájení parních lokomotiv vodou

 

bottom of page