top of page

Dvounápravový krytý nákladní vůz běžného provedení je velmi jednoduché konstrukce - lehký kovový rám se dvěma monoblokovými nápravami a celodřevěnou skříní. Nebyl vybaven žádnou brzdou, pouze pro případ roztržení tažného háku měl i pojistné řetězy s háky, kterými byl spojen se sousedními vozy. Na dnešní dobu miniaturní rozměry vozu odpovídají době výroby. Na ložiskových domcích je patrná zkratka německého názvu společnosti A.T.E. (Aussig - Teplitzer Eisenbahn) - v českém jazyce známá Ústecko - Teplické Dráhy.

Společnost Ústecko - Teplické Dráhy (ÚTD) patřila k nejbohatším a nejvýznamnějším železničním společnostem. ÚTD stejnojmenný úsek železnice otevřela v roce 1858. Během následujících padesáti let vybudovala síť železničních tratí v Podkrušnohoří, včetně množství vleček k jednotlivým dolům, jakož i transverzální dráhu z Řetenic přes Lovosice, Českou Lípu do Liberce.
Společnost byla zestátněna až 1.1.1923.


Před dokončením nové trati do Duchcova zakoupila společnost ÚTD větší množství nákladních vozů. Jedním z nich byl i náš vystavený vůz, vyrobený firmou Ringhoffer Smíchov v roce 1882. Vůz původně nesl označení ÚTD - G 4616, později G 14616. Od roku 1924, kdy již patřil ČSD, již nesl označeni Zl 1-85599. Sloužil především pro přepravu kusových zásilek.

Vůz byl vyřazen z provozu až Československými Státními Drahami (ČSD) po zestátnění ÚTD, a to v roce 1930. Vůz byl následně odprodán do vlečkového provozu na dolech na Mostecku. 
Do sbírek ZMŽ se vůz dostal odkoupením od společnosti MUS (Mostecká uhelná společnost) v roce 1993.

© 2019  - 2021  Zubrnická museální železnice z.s.   

 

WEB BY PETR HORNÍK                            DESIGN BY MÉ STUDIO

bottom of page