top of page
Tento typ vozů vyráběly v letech 1935 až 1939 vagónky v Kopřivnici a v Praze Smíchově. Vyráběly se dvě verze - s ruční a tlakovou brzdou a nebo jen s tlakovou brzdou.
Vozy byly určeny pro přepravu rozměrných kusových zásilek, například různých obráběcích strojů, vojenské techniky, dlouhých hřídelů nebo automobilů. Nakládání tohoto zboží umožňovala novinka v konstrukci vozů - dveře v čele vozu. Celkem bylo vyrobeno jen několik set kusů těchto vozů. Náš vůz je verzí vozu jen s tlakovou brzdou (typ Božič).
Vůz je dvounápravový s kluznými ložisky. Rám vozu je snýtován z ocelových podélníků a příčníků, stejně tak jako kostra skříně vozu. Stěny a podlaha jsou z dřevěných palubek.
Vůz ve sbírkách ZMŽ byl vyroben Ringhofferovými závody Tatra a.s. Praha ve svém závodě v roce 1937. Původně byl označen řadou Zdv 2-25454. V roce 1949 se změnilo označování nákladních vozů ČSD. Náš vůz dostal nové řadové označení Zs 2-23781.
Od šedesátých let byly tyto vozy v provozu postupně nahrazovány novými vozy řady Zsa a Zts. Velmi často je ČSD místo likvidace používaly jako pracovní vozy nebo se jejich skříně využily jako sklady. Část těchto vozů po vyřazení používala i civilní obrana.
Náš vůz se udržel v provozu velmi dlouho. Poslední dílenskou opravou prošel v dílnách v Trnavě říjnu roku 1972. Jezdil pak ještě pět let ve vnitrostátní dopravě. Dne 21.11.1977 byl v Praze Vršovicích zrušen a určen k dalšímu využití. Původně měl být pojezd vozu sešrotován a vozová skříň měla sloužit jako sklad. Vůz následně sloužil jako sklad stavebního materiálu v železniční stanici
Praha Radotín, ale naštěstí zůstal na kolech.
ZMŽ tento vůz získala do svých sbírek v roce 1996. V letech 1997-2004 sloužil i nadále ke skladovacím účelům spolku. Počátkem roku 2004 byl vybrán jako jeden z expozičních vozů pro rozšíření železničního muzea Zubrnice. Do října 2004 byla za finanční podpory Ústeckého kraje dokončena hrubá oprava skříně a položena nová střecha.
V interiéru vozu je nyní nainstalována expozice zabezpečovací techniky.
bottom of page