top of page

V roce 1947 vyrobila vagónka Tatra Smíchov pro ČSD sérii 500 vozů, původně označených Zscr. Byly to vozy na tehdejší dobu poměrně moderní, měly již valivá ložiska na nápravách, byly osazeny průběžným vedením parního topení a maximální povolenou rychlost 100km/h.

Tyto vozy byly určeny pro přepravu spěšnin. Spěšnina je zboží, které je nutné dopravit velmi rychle - například noviny, léčiva, ovoce nebo i rakve se zesnulými. Proto se spěšninové vozy připojovaly k rychlíkům a spěšným vlakům. Někdy se z nich sestavovaly celé zvláštní vlaky, tzv. Rakety. Stávaly se případy, že ČSD v padesátých letech používaly tyto vozy po nainstalování provizorních vojenských lavic jako osobní vozy při mimořádných událostech. Takto byly využity například pro spartakiády nebo sobotní posilové vlaky na Posázavském pacifiku. 

Podrobnosti z prvních 39 let provozu našeho vozu neznáme. Víme, že v listopadu 1986 prodělal střední opravu v dílnách v Trnavě. Poté byl přidělen do domovské stanice Hradec Králové. Bylo to právě v době, kdy vagónka v České Lípě začala s výrobou nových spěšninových vozů. Ty byly do Hradce Králové dodány na počátku roku 1987. Náš vůz byl odstaven a měl být zrušen. Náhoda a výrobní vada pružnic nových vozů náš vůz vrátila v červenci 1988 na několik měsíců zpět do provozu.

V červnu 1988 byl Vozovým depem Pardubice zrušen. Protože byl ještě stále v dobrém stavu nebyl sešrotován a byl převeden traťové distanici v Kralupech nad Vltavou jako pracovní vůz se sníženou rychlostí na 50km/h. V roce 1992 měl vážnou závadu na brzdě a tak byl definitivně po 45 letech služby vyřazen z provozu.

Ještě dalších let sloužil jako nepojízdný sklad materiálu. V roce 2000 byl získán do sbírek ZMŽ. Těsně před odvozem z Kralup mu byla zcizena plátěná střecha. Vůz byl pak překryt provizorní fólií, která se však neosvědčila. V roce 2003 byla ve voze dočasně instalována expozice 10 let ZMŽ. V roce 2004 byl vůz vybrán jako expoziční pro potřeby rozšíření železničního muzea. Do října 2004 byl za finanční podpory Ústeckého kraje proveden hrubý nátěr skříně a položena nová střecha. V interiéru vozu je dodnes nainstalována tematická expozice "Historie osvětlovací a staniční techniky".

© 2019  - 2021  Zubrnická museální železnice z.s.   

 

WEB BY PETR HORNÍK                            DESIGN BY MÉ STUDIO

bottom of page