top of page

30 let spolku ZUBRNICKÁ MUSEÁLNÍ ŽELEZNICE 1. Díl - Jak šel čas.

Aktualizováno: 27. 5. 2023

Tento rok Vám chceme připomenout 30. let od založení našeho spolku Zubrnická museální železnice a díky tomu bychom Vás rádi seznámili s naší historií. Od této chvíle Vám budeme přinášet až do konce roku v každém měsíci 2 příspěvky o spolku.

Něco málo z historie lokálky:

Lokální trať Velké Březno – Lovečkovice – Verneřice - Úštěk byla postavena v letech 1889–1890. V roce 1890 byla stavba předána a trať uvedena do provozu. Provoz se udržel do května roku 1978, kdy byla trať "nenávratně" zrušena.

Pokusy o záchranu:

První pokusy o záchranu se datují na začátek

80. let 20. století, kdy byly provedeny tehdejším Okresním vlastivědným muzeem v Ústí nad Labem, Střední průmyslovou školou strojní a dopravní v Děčíně a přispěním řady dobrovolníků, odborné práce na železničním svršku stanice v Zubrnicích, včetně opravy nádražní budovy, s cílem zprovoznit část tratě z Velkého Března do Zubrnic jako muzejní železnici. Po roce 1989 bylo nutné dát obnově dráhy nový směr, díky tomu vzniká

4. listopadu 1992 společnost České obchodní dráhy s.r.o. "ČOD", která v květnu 1993 rozjela muzejní provoz.

V srpnu roku 1993 20. století společnost ČOD zaniká a zakládá se nástupce občanské sdružení Zubrnická museální železnice.

Na pár snímcích Vám ukážeme, jak vypadala trať po zrušení, jak probíhaly práce na kolejích pod tehdejším Okresním vlastivědným muzeem.

V dalším příspěvku se podíváme na první pohyby vozidel po lokálce.

Tímto obrázkem Vám budeme po celý rok přinášet dění v našem spolku během 30 let a déle.

Po zrušení v roce 1978 se trať začala ztrácet pod bujnou vegetací. Vjezdové návěstidlo do Velkého Března.

Ne na dlouho. Tehdejší Okresní vlastivědné muzeum v Ústí nad Labem a národní podnik Vodohospodářské stavby zajistilo převoz dvou výhybek č. 3. a 4. z nádraží v Lovečkovicích do Zubrnic. Položením výhybek na nádraží v Zubrnicích se po 20 letech stalo nádraží opět nákladištěm a zastávkou. Léto 1984. (foto MPZ)

Montáž spojek u nově položené výhybky č. 1. Léto 1984. (foto Jiří Matějka)

Pokládka kolejových polí manipulační koleje. Léto 1984. (foto MPZ)

Pokládka výhybky č. 2.. Léto 1984.

Praxe studentů Střední průmyslové školy strojní a dopravní v Děčíně. Výměna vyžilých pražců na nádraží v Zubrnicích u výhybky č. 1.. 8.6.1988 (foto MPZ)

Polohování manipulační koleje studenty Střední průmyslové školy strojní a dopravní v Děčíně pod dohledem ing. Jana Vyhnálka (v tmavém oděvu). 8.6.1988 (foto Jiří Matějka)

Směrování oblouku v kilometru 5,6 studenty Střední průmyslové školy strojní a dopravní v Děčíně. 21.6. 1983 (foto MPZ).

V roce 1984 proběhla rekonstrukce nádraží budovy v Zubrnicích. (foto MPZ)



329 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše
bottom of page